Tack vare det goda samarbetet med huvudbiblioteket här i Korsholm har bibliotekarien Barbro Gros nu uppdaterat boklistan som är en bilaga till ”Kom så läser vi”. Samarbetet med biblioteket ser jag som mycket värdefullt. Som lärare har man många järn i elden och hinner därför inte alltid själv följa utgivningen av nya böcker.

Som tillägg till boklistan har jag på lektion.se tittat på en forumtråd med boklista för pojkar som inte gillar att läsa. Jag plockar några tips som finns uppsatta här: Tam – böckerna åk 1-3, Cirkusdeckarna åk 1-3, Kalle Skavank åk 1-3, Trio i trubbel åk 1-3 och Pax – böckerna åk 4-6.

En någorlunda modern formel för läsning är: Läsning = avkodning x förståelse x motivation. Alla tre faktorerna bör finnas med för att resultatet skall bli en god läsning. För att säkerställa att motivationsfaktorn finns med är det alltså viktigt att hitta texter och böcker som är intressanta, spännande, roliga och så vidare.

Några reflexioner vad gäller begreppet motivation. Då jag jobbade aktivt, försökte jag så gott jag kunde få eleverna motiverade för de uppgifter jag gav dem. Många gånger lyckades jag men ibland blev det pannkaka av alltihopa.

Det jag tänkte på i sådana stunder var det gamla talesättet: ”Jag kan leda hästen till vattnet men den måste dricka själv”. Eller med andra ord: Också om jag som lärare gör mitt bästa men eleven, av olika orsaker, inte vill ta sin del av ansvaret för jobbet, så kan det bli svårt att komma någon vart. Rent allmänt kan det i ett sådant fall vara fråga om bristande resurser, materiella eller personliga, men jag tog det också som en utmaning för mig själv för att försöka hitta metoder och medel som skulle motivera eleven till att ta sin del av ansvaret. Materialet på min webbplats kan ses som en del av de ansträngningarna.

Våren – vilken härlig årstid!

Kjell

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.