Resultaten från PIRLS och PISA visar att läsfärdigheten för 10- och 15 åringar har försämrats märkbart de senaste åren. En orsak anser man vara pandemin. Samtidigt säger man att de försämrade resultaten till stor del beror på hemmen. Hemmen avgör, inte skolan:

  • Ju bättre läs- och skrivförmåga barnet har före skolstarten, desto bättre läsförmåga i fjärde klass.
  • Det är viktigt att stödja läsandet hemma. Det kan handla om att sjunga sånger, leka med bokstäver, läsa skyltar högt mm.

Tycker det låter väl enkelt att skylla det mesta på skolan. Annat som kan ha inverkat: Får lärarna koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift, att undervisa? Ges det tillräckliga resurser för att stödja elever i behov av extra stöd? Kan all digitaliseringen medföra negativa effekter som t.ex. koncentrationssvårigheter hos eleverna?

Jag ville själv uppmärksamma nyblivna föräldrar på vikten av att stimulera språket på ett tidigt stadium. I häftet ”Kom så läser vi!” , som tillfälligt delades ut år 2005, samlade jag därför tips på vad föräldrarna kan göra. Högläsning för och tillsammans med barnet är det allra bästa sättet man som förälder kan göra för att stimulera barnets språk.

Läsförmågan- och läsförståelsen är grunden för all inlärning.

På webbplatsen finns det diagnostiska skrivprovet KSS Diktamen åk 2 som nu har kompletterats. Här finns nu anvisningar, provet, svarsblankett och sammanställningsblankett, både i Excel- och i PDF format. Sedan tidigare finns här resultaten från de omgångar, 1981, 1991 och 2001, som jag själv genomförde provet. Vid genomförandet 1981 i Umeå fick jag administrativ hjälp av speciallärare Karin Taube, sedermera uppskattad professor i specialpedagogik.

Vid resultatgenomgången av proven kunde jag konstatera att konsonantens teckning efter lång eller kort vokal, var det som vållade mest problem hos eleverna. Jag satte därför ihop ett litet ”paket” med regler och övningar kring momentet lång och kort vokal. Någon kritiserade mig för att inte följa strikta regler där man bland annat talar om betonade och icke betonade stavelser i samband med regler. Jag svarade att mina regler är till för att hjälpa barnen förstå utan att det blir alltför invecklat.

God fortsättning på adventstiden,

Kjell

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.