På Yle.fi läser jag: ”Skolorna satsar på olika sätt för att främja läsintresset hos elever. Men det är inte lätt när det finns mycket annat som konkurrerar om tiden”

I en skola ville man få eleverna att läsa mera genom ett projekt som gick ut på att eleverna skulle läsa ett skönlitterärt verk under sommarlovet. Alla var inte glada över uppgiften. Samtidigt förstår man att läsningen ger ett större ordförråd som är bra för motiveringen att läsa böcker. En elev tycker att det skulle locka fler att läsa böcker om de inte var så tjocka.

Som jag vid många tidigare inlägg skrivit, så väcker man intresset för läsning genom en tidig stimulans av språket. Till de viktigaste sakerna man som förälder kan göra är att läsa högt för och tillsammans med barnet. Kom så läser vi!

Sedan man i Sverige kommit med nya rekommendationer om skärmtider för barn och unga är det många som kommit med kommentarer. En av dem är Johanna Sandqvist vars inledande text i Vasabladet lyder: ”Nya skärmtider för barn gör mig förbannad. Hos oss räddades många dagar som började medan det ännu var natt av Babblarna och Drömmarnas trädgård på tv.” Så kan det vara i en småbarnsfamilj.

Det är väl ändå så att skärmarna, i olika varianter, är här för att stanna. De är en del av vårt alltmer digitaliserad samhälle. Det gäller bara att bli vän med dem, inte missbruka dem och heller inte bli alltför frustrerad när allt inte fungerar som man vill.

En annan rubrik på Yle.fi: ”Trots att skrivstilen slopades 2016 ökar intresset bland unga. Frivilliga kurser i skrivstil erbjuds nu i flera städer och skolor.”

I artikeln skriver Heidi Finnilä: ”Trots att de flesta av oss skriver på maskin (dator, min anmärkning) är en god handstil fortfarande en viktig färdighet, särskilt för att göra anteckningar. Den fungerar som ett verktyg för inlärning och stöder informationsinhämtning.”

I ett tidigare inlägg har jag refererat till en intressant artikel med titeln ”Lär vi oss sämre om vi slutar skriva för hand?”

Efter min pensionering skrev jag några skrivstilsövningar som finns på webbplatsen. Jag använde de bokstavstyper som man hade rekommenderat från Utbildningsstyrelsen innan man slopade tvånget att öva skrivstil i skolan. Jag tyckte det var knepigt att skriva med den här stilen eftersom den var ny för mig. Här fanns också föreskrifter om och hur man skulle eller inte skulle sammanbinda bokstäverna. Men som jag skrivit i inledningen till skrivstilsövningarna: Med tiden kan stilen få en personlig prägel. Då är de formella formerna för hur handskriften utformas inte viktiga.

Jag tycker det är roligt att för hand få skriva bland annat födelsedagskort och gratulationen till våra fyra barn och sju barnbarn.

Och för att återknyta till skärmarna. Bland skrivstilsövningarna finns ”Boken om Johannes” vår yngre son. Som ung satt han ibland och ”jobbade” med sin dator, en Commodore 64. I dag jobbar han som programmerare. Det som börjas i tid…

Varma hösthälsningar,

Kjell

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.