Läste i tidningen Expressen för en tid sedan om de allt sämre läsresultaten hos svenska elever. Enligt professor Gultz i Lund, är detta inte förvånande. Svenska lågstadielärare är felutbildade. Enligt professorn borde lärarna använda en ljudmetod som skulle stärka läsinlärningen. Jag tror förstås inte att det ser så här dystert ut över hela linjen.

Min läsinlärning har jag alltid grundat på ljudmetoden. I stycket Läsinlärning – sammanljudning på webbplatsen finns en noggrann metodik för hur man jobbar enligt den metoden. I ett inlägg, ”Forskning som stöder tågmetodiken” från 2015 har jag refererat till en amerikansk undersökning som kommer fram till att ljudmetoden är den säkraste läsinlärnings-metoden. Bild och ord – på nätet är en tillämpningsövning av ljudmetoden. Småningom läser man de vanliga orden som ordbilder utan att behöva ljuda genom dem. Gäller främst de högfrekventa orden.

Förutom ljudmetoden är förstås, det som jag så ofta poängterat, den tidiga stimulansen av språket en viktig förutsättning för läsutvecklingen. Våra nu vuxna barn har vuxit upp med mycket språklig stimulans. Nu låter de sina barn också få i överflöd av den här stimulansen bland annat genom att flitigt besöka biblioteket.

Näst yngsta barnbarnet Tyra fyllde nyss 6 år. En av presenterna hon fick av oss farföräldrar var en kapitelbok, ett kapitel för varje dag i adventstid. Mamma läste först två kapitel högt men sen fortsatte Tyra på egen hand.

Tyras lillasyster Lovisa fyller 3 år vid Luciadags. Tyra gör övningar till Lovisa med teckningar av alldagliga ting där en del bokstäver är bortlämnade. Uppgiften för Lovisa blir att fylla i de utelämnade bokstäverna. Troligen får Lovisa litet hjälp av Tyra. Också nu har man stor nytta av att ljuda genom orden för att höra efter vilka ljud och därmed också vilka bokstäver som följer på varandra.

Tyras äldre bror Arvid 8 år läser också han flytande. En dag har han dessutom varit på humör att träna skrivstilen. Det roliga är ju att övningarna jag har gjort handlar om pappa Johannes och om faster Ida. Här sitter Arvid och plitar ner texten om den modiga faster Ida som sätter stopp för en tjuv i bokhandeln. Jag märkte till min glädje att Arvid håller pennan precis som det är rekommenderat. Mera om handskrift kan man läsa här.

Lånade boken ”Klaras läsprepp! : att främja läsning hos barn och unga” av Klara Önnefält från biblioteket. Här finns många fina läsbefrämjande idéer.

Med det här inlägget ber jag att samtidigt få önska alla därute En Riktigt God Jul och ett Lyckosamt Nytt År 2025!

Kjell

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.